awesome partisan (:

MukaSurat

through hard and easy (:

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, August 02, 2011

Bulan Barakah

Ape die bulan barakah? Kalau sape xtaw lu org pegi bumbung bangunan Amcorp Mall Petaling. Pegi terjun bngunan. At least kes tu rare sikit. Biasa kes terjun bangunan ni mesti melibatkn teen yg frust bercinta. Tibe2 keluar kat headline utusan 'Bunuh diri sebab xtaw ape itu Bulan Barakah'.

Dalam bulan yang barakah ni gua ade cerita. Tapi ni cerita dulu kala. Zaman-zaman gua makan lolipop strawberry lagi. Mase ni gua duk kat ampang blom pindah mane2. Dulu puasa heaven sebab puasa dlm ujung2 taun. So bile raya da cuti sekolah. and family gua mcm family lain mesti la nk balik kampung beraya. Kampung gua plak kt melaka. Dulu melaka kampung beb. Mane ade dataran pahlawan, jusco AEON terbesar, Melaka Sentral. Yang ade tu ha tmpat2 org tua suke melawat. zoo melaka, taman buaya, taman rama2. Peeerrggghhhh ulu abes.

Biase dalam 2 or 3 ari nk raya bru blik kmpung. To be frank, gua lagi suke balik kmpung belah baba rather than my mom side. Sbb adik bradik gua lagi ngam ngn cousin2 belah baba. Tmbah plak mase tu abg2 sedara kakak2 sedara gua pon tgh zaman2 main teng teng lagi. Pergh gua kalo bayang zaman kanak-kanak ribena gua memang nakal. Tu x cmpur ngn prgai setan jahat lagi. Tu x cmpur gua rembat duit derma sekolah lagi. Tu x cmpur gua conteng dinding sekolah lagi. Berbekas doh memori ni. *feeling feeling*.

Seperti yg gua and adek bradek gua harapkan, kitorang beraya kt kampung belah baba taun tu, and kebetulan mase tu last day puasa. Gua mase ni mane la reti pahala and dosa. Ape yg gua taw dorg suroh puasa, gua puasa la. Tahan makan and minum. Petang tu before buka which is berbuka yang las la for that year; gua, abg gua and abg2 sedara setan gua nk lepak2 kat taman smentara tggu buka. Jauh siot taman tu dari uma. Gua rase mase tu kalo ade air sirap selasih mmg cun. Konfem gua rembat. Ape gua kesah gua budak2 lagi. Bulu ketiak blom tumbuh, suara gua pon nyaring lagi.

Tgh lepak2 kt taman ni abg sedara gua (Sepul) ajk pegi sungai plak. Dekat je sungai tu. Jarak die macam gua nk pegi kedai runcit Ranjini dari uma gua ni. gua and abg gua pon follow tnpa bntahan. Smpai je kat sungai tu gua nmpak ade dlm 3 or 4 tin gam kasut yg da kosong. Gua xamek port pon sbb gua bkn taw amende. Pastu sepul ckp ni ade mat pett ni. Gua buat muka mintak telan ekzos moto ah sbb gua pon xtaw ape tu mat pett mase tu.

Usya pny usya pny usya tibe2 kitorg nmpk brader pkai baju merah, tgh brsandar kt pokok. Muke stim abes. Tgh layan sedut2 tin tu. Abg sedara gua tu dgn slambe sound brader tu.

"Oi! kau x puasa ke lahanat.."

Gua cuak. Dlm hati gua ade yg kne rembat japgi ni. Mat pett tuuuuuuu. Sepul x puas ati lagi. Die pgi dekat lagi ngn brader tu. Dengan hati kering mcm kain yg baru diperah selamba die tunjal kepala brader tu.

"Oi! aku tny kau x puasa ke lahanat.."

Sial. Gua monolog.
"Kau jgn cari pasal dohh pul."

Hati gua da mule rase x sedap. Gua da la bdk kecik, kalau brader tu bgn rembat gua cmne? Klh kudrat gua beb.

Dengan muke stim and mintak penerajang tu brader tu jawab,
"Aaa..bulan puasa ke ni?

"Yela bulan pose bodo sial!! Esok raya hamlau"

"Yeke esok raye? aaa aaa ( tgh stim)"

"Esok raya la bodo..ape nak jdi kau ni..kau bangun skang!!! *bengis* "

Peeerrgh. Gua tgk sepul ni bpk kering doh. Die da la lg kecik dri brader tu..selamba die sound gitu. Mase tu bru gua taw gua yg bodo. Kalau org tgh stim mne die leh buat ape2. Die dlm keadaan separuh sedar. Patut gua tgk sepul brani semacam. Bile brader tu bgn je sepul tu ape lagi perambat ah die, bg sepak terajang skali kat brader tu suh die jalan. Liat gile kau nk jalan sial mat pett.

Gua plak rase cm bes je terajang org. Gua pon try bg kick azimat skali kt brader tu. Sumpah bes. Rase macam makan kurma madu yusof taiyoob. Seronok ah gua terajang sbb brader tu bkn sedar pape. Kitorg pon perambat laa brader tu smpai die ilang dri pndngn kitorg. Lepas da mke sure brader tu dah blah, kitorg pon chow dari situ.

Sampai skang gua igt kesah tu. Memori doh. Memory Lane pon xbleh bg memori cmni kat gua. Mase tu bru gua kenal mat pett. Nasihat gua kat kawan2, jangan terjebak doh ngn mat pett ni. Punah hidup korang.


Sekian.




p/s : Jom bykkn ibadah di bulan barakah ni.................

3 comments:

  1. pergh , aku orang melaka pun tak mencarut mcm tu hahaha . mcm2 keluar :p LAHABAU KAU ! hehe

    ReplyDelete
  2. HAHHAHA..kau le hawau..org melaka pny gangster,,mcm tu lah :p

    ReplyDelete